Facto Congres 2020
  • Home
  • Programma
  • Sessies
  • Sprekers
  • Informatie
  • Inschrijven
  • JLL Winning Workplace Award 2020
    • JLL Winning Workplace Award 2020
    • JLL Winning Workplace Award 2020 (EN)
    • Jury
    • Jury (EN)
    • Aanmelden
    • Breng nu uw stem uit
  • Aftermovie 2019
  • FAQ
Facto Congres 2020
Facto Congres 2020
  • Home
  • Programma
  • Sessies
  • Sprekers
  • Informatie
  • Inschrijven
  • JLL Winning Workplace Award 2020
    • JLL Winning Workplace Award 2020
    • JLL Winning Workplace Award 2020 (EN)
    • Jury
    • Jury (EN)
    • Aanmelden
    • Breng nu uw stem uit
  • Aftermovie 2019
  • FAQ

 

Sessies

 

 Het Habitoor – The Next Step Werkomgeving
 

De afgelopen maanden zijn we gezamenlijk uit onze gangbare manier van werken getrokken en massaal op afstand gaan werken. Deze noodzaak heeft iets moois opgeleverd: de kans om ‘werken’ te innoveren. Stel je voor dat je zou kunnen werken waar je maar wilt, wanneer je maar wilt en hoe je maar wilt. En vergelijk die situatie met hoe je nu momenteel werkt. Dan is dat verschil helemaal niet zo groot. Kortom, we zijn klaar voor de ‘Next Step’.

Casper Schwarz heeft zich de afgelopen maanden bezig gehouden met een visie op die nieuwe werkomgeving, waarbij we niet langer hebben gekeken naar wat we kennen, maar naar wat we willen. De werkomgeving bedacht vanuit de mens, niet vanuit een gebouw. In het verlengde daarvan vormen binding en verbinding de nieuwe uitdaging voor werkgevers.

Het Habitoor (versmelting van habitat en kantoor) is die thuishaven. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en zijn eigen workflow creëren en vermengen met het privéleven. Het woord ‘kantoor’ is daarmee verleden tijd. Welkom in het Habitoor!

In zijn presentatie legt Casper uit wat een Habitoor is, op welke gedachten het concept is gebaseerd, wat de kenmerkende verschillen zijn ten opzichte van een traditionele werkvloer en wat je kunt doen om tot zo'n werkomgeving - waar de menselijke factor bepalend is - te komen. Ook besteedt hij aandacht aan het eerste echte Habitoor in Nederland (ingebruikname september 2020!): de nieuwe werkomgeving van Red Bull in Amsterdam. Een werkomgeving die zo'n magnetische werking heeft dat medewerkers er zoveel mogelijk naar toe willen.  

Spreker:
Casper Schwarz, Eigenaar & Founder Casper Schwarz Architects

 Circulaire herinrichting TechMed Centre (Universiteit Twente), een hele uitdaging  

In 2015 werd gestart met de grootschalige renovatie van het TechMed Centre, een digitale innovatiehub voor de ontwikkeling en implementatie van technologie voor betere gezondheidszorg, van Universiteit Twente. De vraag vanuit de universiteit was duidelijk: creëer een duurzaam en generiek gebouw waarin zoveel mogelijk materiaal hergebruikt wordt. Uitgangspunt bij de betrokken partijen was om het aanwezige meubilair niet an sich te hergebruiken, maar zoveel mogelijk te refurbishen en waar nodig aan te vullen met nieuw meubilair, passend in het totale ontwerp. Maar hoe krijg je oud meubilair van verschillende types in dezelfde look & feel? Een sessie over een boeiende en leerzame ontdekkingsreis, met aandacht voor onder meer de volgende vragen:

• Met welke uitdagingen heeft het team te maken gehad? (o.a. samenwerking tussen partners, transformeren en de mogelijkheden m.b.t. het bestaande meubilair)

• Welke circulaire oplossingen zijn er gevonden?

Hans Bloemendaal laat je zien welke duurzame mogelijkheden er zijn op het gebied van circulair (her)inrichten. Hij zal hierbij zijn vernieuwende visie op duurzaamheid laten zien en de transitie naar ‘Product as a Service’ toelichten’.

Spreker:
  Hans Bloemendaal, Sustainability Manager bij Rohde & Grahl

 

 

 Een volledig duurzaam kantoor, van visie tot realisatie

Case Triodos Bank, Kantoorgebouw van het Jaar 2019

Eind november heeft Triodos Bank haar nieuwe, volledig duurzame kantoor (circa 12.500 m2 bvo, 1.000 werkplekken, waarvan 550 arbo-werkplekken) in Driebergen-Rijsenburg in gebruik genomen. In het remontabele kantoor (165.000 schroeven houden het gebouw bij elkaar!) is veel aandacht besteed aan duurzaamheid, een onderwerp voor Triodos Bank voorwaardelijk is. Immers, de ecologische impact van geld moet zo positief en groot mogelijk zijn, de ecologische impact van de organisatie en collega's zo laag mogelijk.  In het gehele ontwerp- en bouwtraject zijn voortdurende keuzes gemaakt en zijn waar mogelijk steeds circulaire oplossingen gekozen.

Een presentatie over de bijzondere plek van Facility Management in een zich snel, internationaal ontwikkelende financiële organisatie met een sterke duurzame missie. En over de totstandkoming en het gebruik van een uniek gebouw, dat eind vorig jaar werd bekroond als 'Kantoorgebouw van het Jaar 2019'.  

  • Hoe zat de projectorganisatie in elkaar en hoe zorg je voor optimale betrokkenheid van alle partners?
  • Welke maatregelen zijn genomen om de certificaten ‘BREEAM Outstanding’- Ontwerp en - In Use te krijgen?
  • Wat zijn de hoofdelementen van de sourcingstrategie en welke afwegingen zijn daarbij gemaakt?
  • Wat zijn de bijzondere onderdelen van het facilitair serviceconcept?
  • Wat zijn de plannen op facilitair gebied om samen met de leveranciers nieuwe stappen te zetten?

 

Spreker:
Robin Eman, Head of Facility Management bij Triodos Bank 

Optimaliseer de waarde van een slim gebouw: User Centric, Data Driven & Ever Evolving

Over Open Smart Building Platformen, Machine Learning, Data Mining en de dagelijkse toepassing hiervan.

Deze sessie is een deep dive in de nieuwste innovaties op het gebied van slimme gebouwen en wordt verzorgd door bGrid in samenwerking met René van der Vlugt (WRKPLC), ondermeer betrokken bij het inrichten en ontwikkelen van Microsoft Nederland als smart building. MAAR, de sessie gaat verder dan technologie. Er wordt eveneens aandacht besteed aan de hordes die organisaties in een slim gebouw ervaren bij de ingebruikname. Hoe benut je het volle potentieel? Hoe optimaliseer je de waarde van het slimme gebouw?

Tijdens deze sessie deelt Karl Van Ginderdeuren, CCO bij bGrid, waarom een open en flexibele structuur essentieel zijn voor de realisatie van een echt toekomstbestendig smart building - en hoe je dat doet. Na een introductie in de slimme gebouw technologie, zal aandacht besteed worden aan de trends en inzichten uit de bGrid data over gebouwen, de bijbehorende processen en de uiteindelijke gebruikerswaarde.

Onderwerpen als AI, machine learning, datarapportage en datamanagement maken deel uit van de presentatie. Echter het houdt niet op bij het genereren en ontsluiten van gebouwgebonden data, ook de organisatie moet zich aanpassen aan het kunnen van het nieuwe slimme gebouw. Alleen dan wordt het potentieel voor elke stakeholder pas ten volle benut. René zal op basis van zijn ervaringen de deelnemers meenemen in inzichten m.b.t. de uitdagingen waar elke organisatie die huisvest in een slim gebouw mee te maken krijgt. Daarnaast zal aandacht besteed worden aan het optimale proces om te komen tot een hoge adoptie en definitie van waardevolle use-cases voor de verschillende stakeholders.

En hoe dit heeft geleid tot waardevolle data-inzichten voor gebouwgebruikers, facility managers en eigenaren. Waar kan daadwerkelijk actie op ondernomen worden om het comfort van de werkplek te verhogen, bezettingsgraad te optimaliseren en de gebruikers ervaring te optimaliseren?

Geïnspireerd door de uitdagingen in de commerciële vastgoedsector, zullen Karl en René ervaringen van de afgelopen jaren delen.

Sprekers:


  Karl Van Ginderdeuren, Chief Commercial Officer bij bGrid

 

 René van der Vlugt, Digital Transformation Lead bij Wrkplc

 

 

Zo realiseer je échte gastbeleving en een 9+ Way of Working 

Case Nederlandse Spoorwegen

Reizigerstevredenheid, medewerkerstevredenheid en gastvrijheid zijn sinds een aantal jaar belangrijke thema’s voor NS. Aan de hand van een speciaal programma, met focus op onder andere customer journeys en de inzet van 'gidsende principes', is de laatste jaren hard gewerkt aan het verhogen van de customer én employee experience. De resultaten zijn indrukwekkend: dankzij het programma is een flinke sprong in reizigers- en medewerkerstevredenheid gerealiseerd.  
In een open, eerlijk en leerzaam praktijkverhaal delen NS en Altuïtion hun ervaringen, en geven zij antwoord op de volgende vragen:   

  • Wat was en is de ambitie van NS op het gebied van service excellence? 
  • Welke aanpak heeft NS gevolgd om zowel de customer experience (CX) als de employee experience (EX) te verbeteren?  
  • Wat zijn Gidsende Principes, hoe hebben deze bijgedragen aan gedragsverandering bij medewerkers, zoals treinconducteurs, en hoe zijn deze ingezet in de transitie naar de 9+ Way of Working? 
  • Wat zijn lessons learned en tips voor facility managers die in hun organisatie échte gastbeleving willen realiseren?  

 

Sprekers:
Pauline Bron, Customer Experience Manager bij NS
Stephan van Slooten, Partner bij Altuïtion 

 Van papier naar praktijk: de transitie naar regie

Case BAM Concernhuisvesting

Een andere manier van organiseren kan waardevol zijn. Het kan verandering versnellen. Binnen BAM Concernhuisvesting (30 locaties, totaal circa 100.000 m2 vvo) bestond de behoefte om klantvraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Een gesprekspartner te zijn binnen de organisatie op strategisch niveau. Juist daarom is besloten te werken conform het regiemodel. In het verleden werd al een aantal stappen gezet om hier invulling aan te geven. Zo werden facilitaire services op een andere wijze ingekocht en werden nieuwe functieprofielen gedefinieerd. Maar voor een daadwerkelijke verandering is meer nodig. Dit ligt complexer. Bovendien gaat het reguliere werk ook gewoon door. 

Om de transitie naar regie te realiseren is in 2019 een stappenplan samengesteld en werd een ambitieus veranderingstraject ingezet. Een boeiende periode volgde met de nodige hobbels en  uitdagingen, maar ook met fraaie resultaten.
Een interactieve en leerzame presentatie over het doorlopen traject, met antwoord op onder meer de volgende vragen:

  • Hoe kun je veranderingen rondom regie in je team soepel realiseren?
  • Welk stappenplan is daarbij passend? Hoe ontwerp en monitor ik interventies?
  • Hoe neem ik medewerkers mee in deze verandering? En hoe zorg ik dat iedereen aan boord blijft?
  • Wie is mijn klant? En op welke manier betrek ik hen?
  • Welke hobbels kun je verwachten en hoe ga je daarmee om?
  • Wat zijn de lessons learned en tips voor FM'ers die een transitie naar regie succesvol willen afronden?

 

Sprekers:
Nils Bonder, directeur BAM concernhuisvesting
 

 

 

 

Froukje Terpstra, adviseur bij TwynstraGudde

 

Zo laat je de interne dienstverlening aansluiten op de core business 

Case Upfield

Upfield, in 2018 ontstaan na de verzelfstandiging van de Unilever Spreads divisie (met merken als Becel, Croma, Blue Band en Violife) heeft ambitieuze groeiplannen. De organisatie (hoofdkantoor in Rotterdam, locaties in 42 landen en circa 4000 medewerkers) heeft als missie de wereld te voorzien van voedzame plantaardige producten van hoge kwaliteit.

Workplace and Travel Services is inmiddels intensief bezig de producten, diensten en gebouwen zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij die missie. Daarvoor is een roadmap uitgezet met twee hoofdsporen. 

Ten eerste:  ‘de basis goed op orde hebben’ (denk aan value for money leveren, do it right the first time (DRIFT), processen verbeteren, organisatie juist inrichten).

Het tweede spoor richt zich op satisfiers. Dus: niet focussen op dissatisfiers, maar op de motiverende factoren die passen bij de purpose van de organisatie en waar je het verschil mee wilt maken (denk aan bouwen aan de community, 4000 medewerkers omvormen tot ambassadeurs door ze Upfield’s eigen producten te leren kennen en proeven, invoeren van meatless mondays, introduceren van zero plastic-bedrijfsrestaurants, introduceren van een World Baking Championship met eigen gezonde producten e.d.).  

Een boeiend verhaal over hoe je de interne dienstverlening kunt laten aansluiten op de core business in een snel groeiende, internationale organisatie.  Hoe doe je dat en hoe maak je het verschil? Wat zijn de uitdagingen en hoe ga je daarmee om?

 

Sprekers:
Willem van Ansem, Global Lead Workplace and Travel Services bij Upfield
Jolanda Maarseveen, Netherlands Service Officer Workplace and Travel Services bij Upfield
Wendela van Roon, European Lead Workplace and Travel Services bij Upfield

 

De totstandkoming van een wendbare, futureproof FM-organisatie  

Case Royal Flora Holland

Royal Flora Holland in Aalsmeer bevindt zich aan de vooravond van een belangrijke transitie, met een duidelijke focus op verdere digitalisering en commercialisering. Om deze transitie mede mogelijk te maken is de Real Estate en FM-organisatie (verantwoordelijk voor €100 miljoen operationele kosten en €50 miljoen aan huuropbrengsten) opnieuw ontworpen, ingericht en gerealiseerd. Daarbij is een nieuwe sourcingstrategie opgesteld en uitgevoerd, waarbij de organisatie op zoek is gegaan naar de meest passende samenwerkingspartner om gezamenlijk ambities mee vorm te geven en te realiseren.  
 
Frans Slingerland deelt zijn visie en ervaringen en besteedt aandacht aan onder meer de volgende onderwerpen: 

  • Wat zijn de kenmerken van de vernieuwde, verder geprofessionaliseerde Real Estate en Facility Management (regie)organisatie?  
  • Hoe ziet het nieuwe dienstverleningsmodel eruit en hoe is dat vormgegeven? 
  • Welke afwegingen zijn gemaakt om te komen tot de opgestelde sourcingstrategie? 
  • Hoe zijn de outsourcingstrajecten verlopen (soft- en hard services), inclusief bijzonderheden en ervaringen? 
  • Op welke manier geven de samenwerkingspartners invulling aan onderwerpen als vormgeven van gezamenlijke doelen en ambities, openheid, vertrouwen, transparantie en gelijkwaardig partnerschap? 
  • Wat zijn de belangrijkste learnings voor organisaties die hun Real Estate en FM-organisatie wendbaar en futureproof willen maken?  

 

Sprekers:
Frans Slingerland, General Manager Real Estate en Facility Management bij Royal FloraHolland 

 

 

 

Vivian van Rossum, Manager Facility Management Real Estate & Facility Management bij Royal FloraHolland 

 

 

Facto Congres 2020

Facto Congres 2020Registratiewebsite voor Facto Congres 2020

Ellen van der Hoorninschrijven@vakmedianet.nl

Ellen van der Hoorninschrijven@vakmedianet.nlhttps://congres.facto.nl

2020-11-23

2020-11-23

OfflineEventAttendanceMode

EventScheduled

Facto Congres 2020Facto Congres 20200.00EUROnlineOnly2019-01-01T00:00:00Z

Nog niet bekendNog niet bekend

Organisatie

 

  
 
 

 

Het Facto Congres wordt mede mogelijk gemaakt door: 

 

 
 

In het kort:

Online Facto Congres
23 november 2020
 

 

Kom ook:

100 professionals
15+ sprekers

 

Contact:

Vragen of opmerkingen? Neem contact op met Monique van der Horst:

088 5840916
moniquevanderhorst@vakmedianet.nl

 

 

Vakmedianet. Auteursrecht voorbehouden.
Op gebruik van deze site zijn de volgende voorwaarden van toepassing: Gebruiksvoorwaarden, Disclaimer en Privacy Statement
Vakmedianet logo